Leren autorijden is spannend. Vooral mensen die gevoelig zijn voor overprikkeling herkennen hoe snel hun hoofd het ‘vol’ kan voelen. Waarom pauzes tijdens rijles belangrijk zijn bij overprikkeling, wordt vaak onderschat—zowel door leerlingen als instructeurs. In deze blog lees je alles over het hoe, waarom en wat je kunt doen om met meer rust je rijbewijs te halen. Wil je alvast weten hoe rijschool JanMo werkt met aandacht voor prikkelverwerking? Lees dan zeker verder.
Overprikkeling betekent dat je hersenen te veel informatie tegelijk te verwerken krijgen. Juist tijdens rijlessen, waarin je continu moet opletten en schakelen, is dit extra merkbaar. Dit geldt niet alleen voor mensen met ADHD of autisme, maar ook voor hoogsensitieve personen en jongeren met een concentratiestoornis. Typische signalen van overprikkeling zijn moeheid, hoofdpijn, snel fouten maken of vastlopen in je concentratie. Door deze klachten wordt leren autorijden soms een flinke uitdaging.
Door tijdens je rijles bewust pauzes te nemen, gun je je brein en lijf de kans om weer op te laden. Even de auto uit stappen, een paar keer diep ademhalen of kort een broodje eten helpt je stressniveau te verlagen. Je verwerkt daardoor de gegeven informatie beter en onthoudt de uitleg van je rijinstructeur langer. Dit zorgt ervoor dat je stukken sneller en prettiger ontwikkelt als leerling. Regelmatige rustmomenten voorkomen bovendien onnodige spanning of blokkades achter het stuur.
Wil je meer weten over het op maat plannen van je les? Bekijk dan ook onze pagina over rijles op maat of hoe gespecialiseerde rijinstructeurs met autisme werken.
Door voldoende rustmomenten merk je dat je sneller vooruitgang boekt en sterker in je schoenen staat. Veel leerlingen denken dat rijles een wedstrijdje ‘zo snel mogelijk leren’ is, maar niets is minder waar. Juist door regelmatig te pauzeren, bouw je aan een stevige basis en kun je je doelen halen op je eigen tempo. Dit vergroot niet alleen het zelfvertrouwen, maar maakt het rijlessen ook leuker en duurzamer. Vind je autorijden spannend? Lees dan gerust onze tips voor rijangst bij autisme en ADHD.
Een goede instructeur let actief op signalen van overprikkeling bij leerlingen. Denk aan onrustig gedrag, spanning of opeens vaker fouten maken. Door vooraf heldere afspraken te maken over pauzemomenten voelt iedere leerling zich serieus genomen en veilig. Bovendien kun je als instructeur inspelen op specifieke behoeften van leerlingen met bijvoorbeeld prikkelverwerkingsproblemen of faalangst. Samen zorgen jullie er zo voor dat de rijles prettig en haalbaar blijft.
Wil je lezen hoe anderen omgaan met overprikkeling? Bekijk onze ervaringen met rijlessen en autisme of tips over focusverlies tijdens het rijden.
Met voldoende rustmomenten tijdens het rijden krijg je meer grip op je rijlessen, blijf je prettiger leren en houd je het langer vol. Vergeet niet om het samen met je instructeur te bespreken, want jouw leerproces staat altijd voorop. Lees meer over je rijbewijs halen met autisme of de aanpak van rijschool JanMo voor als je benieuwd bent naar fijne begeleiding. Zo weet jij precies waarom pauzes tijdens rijles belangrijk zijn bij overprikkeling en hoe dit jouw slagingskans en rijplezier vergroot.